Жан Пиаже обособява следните стадии в развитието на интелекта :
Сензомоторен стадии ( от раждането до 18 месеца )
Когнитивното развитие се опира на рефлекторните реакции , които са
основа за развитието на целенасочени сензорни и моторни действия :
- Формиране на рефлекси наблюдава се асимилация под формата на първо упражнение ( репродуктивна асимилация ) и обобщение
( сученето се разпростира и върху други обекти ) , както различаване на различни ситуации ( повторно разпознаваща асимилация ).
-
Формиране на прости навици през първите два месеца от живота на детето
възникват първите начини на действие.Координират се различни когнитивни
схеми , които са чисто сензомоторни и осигурява последователност на
възприятията и движенията.
-
Активно повторение между третия и шестия месец следват обикновена
координация на схемите за виждане и чуване.Детето е в състояние да хване
предмети , които възприема.Активно повтаря случайно придобити ефекти
чрез едно определено движение. Пиаже говори за интенционалност ( намерение )
, когато между дразненето и поведението се включват посредничещи си
реакции.Трудно е различаването между интенционалните действия и чистите
навици.
-
Свързване на цел и средство от 8 до 12 месец схемите се координират в
такава степен , че едните обслужват ръката , а другите задават целта.
-
Активна експериментиране от края на първата до началото на втората
година схемите се развиват и координират до степен , в която всичко ново
е интересно.Овладяват се само чрез истински действия и изпробване.Те се
променят докато се нагласят към нова ситуация.
-
Откриване от 18 до 20 месец детето има нужда повече да експериментира
практически.Схемите са толкова подвижни , че бързо могат да бъдат
координирани и преобразувани.Пиаже предполага , че се появяват първите
рудименти на представите.Посочва три причини като основни : започва да
се използва речта ; развиват се чрез подражание способности и се
появяват прости и символични игри.
Дооперационален ( допонятиен) стадии от 18 месеца до 7 години.
Основна характеристика на този стадии е използването на символи в това
число и на думи.те се прилагат преди всичко в процеса на подражание,
т.е. възпроизвеждане на действия , видяни в миналото или в предметната и
ролевата игра.Появяват се и първите представи.В този стадий се формират
свойствата , които позволяват на детето да преодолява редица времеви и
пространствени ограничения.Способностите на детското мислене могат да се
представят в следната последователност :
- Егоцентризъм това е състояние , което детето разглежда околния свят от своя гледна точка , без да го осъзнава.Това е смесване на обекта и субекта в процеса на акта на познаване.Това е докритичен интелекг , следователно и дообективната позиция познанието за предметите за другите хора и за себе си.При него отсъства интелектуалната релативност.Трансдупция пренасяне на символи чрез непосредствена аналогия ( аз ще стана голям , защото си пия млякото , батко няма да порасне , защото не го пие.)Отсъствие на представа за съхранение на количество детето не съотнася , вследствие нагледния характер на мисленето , съотношенията между количество , форми , големина и т.н.То се концентрира върху един аспект и забравя другите.Отсъствие за представа за качествена определеност на предметите.Нечувствителност към противоречия.Несъгласуваност между обем и съдържание.Синкретизъм в мисловната дейност.Липса на обратимост , а следователно и на операцииСтадии на конкретните операции от 7 до 11 години.Основна характеристика на този стадии е използването на гъвкави и обратими умствени действия.Децата могат да разбират определени логически правила.Става възможно да съобразяват с различни отношения в един проблем.Операционалният интелект по-добре се справя с преходите от едно състояние към друго.По-голям интерес предизвиква обяснението и разбирането.Снемат се изцяло времевите и пространствени разлики.Решаването на проблемите става вътре в една система от операции, които Пиаже нарича групировка.Петте свойства на групировката са условия за нейното равновесие.Ето как изглеждат те в една групировка , изразени с математически изрази ( условието е : " имате десет дървени топчета , от които осем са боядисани в кафяво , а две в бяло " ):- Композиция " кафявите и белите точета образуват всички дървени топчета " ( x + x' = y ) Вербалният израз е : Ако операцията се провежда , с които и да са два елемента от системата , то нейният резултат трябва да бъде също елемент на системата- Обратимост Ако се вземат от всички дървени топчета само кафявите , то ще останат само белите и обратно(y x = x' ; y - x' = x) Вербалният израз е : Всеки елемент от системата съответства на друг , обратен на него.Когато елемент от системата се съчетае с обратния нему елемент то резултатът е тъждествен елемент.- Асоциативност дали ще вземем две бели топчета и три кафяви и към тях прибавим пет кафяви или вземем двете бели към , тях прибавим последователно три кафяви и пет кафяви топчета , то това няма значение( x + x' ) + y' = x + ( x + y' ) = z. Вербалният израз е : Редът на изпълнение на двете последователни операции няма значение.- Тъждество Ако разделим дървените топчета на бели и кафяви , то по всяко време може да се извърши и обратното ( x - x' = 0 ).Вербалният израз е : Сред елементите в една система има само един тъждествен на себе си елемент.Той не изменя никой друг елемент в системата , с който се комбинира.- Тавтология Ако се прибави към кафявите топчета , белите дървени топчета , то и след това ще има само дървени топчета. ( x+ x = x ; y + y = y ).Вербалният израз е : Качественият елемент при повторение нее трансформира.Всички тези класифициращи отношения присъстват в решенията на разнообразни по характер задачи , поставени пред децата.Представянето на едно или две отношения само не би могло да предизвика никакво равновесие.Изучаването на мисленето на детето в еволюция води не само до признаване , според Пиаже , на съществуващите групировки , но и до техните взаимовръзки.Възможни са следните отношения , позволяващи тяхното класифициране и разполагане в определен ред :- Сериация това е способност да се ранжират обектите по някакъв измеряем параметър.Тя нагледно илюстрира овладяването на един важен логически принцип транзитивността.- Съхранение свързва се с овладяването на важния логически принцип на еквивалентността.С не по-малко значение е и разбирането за това , че обектите имат няколко изменяеми характеристики , които са в различни съотношения.- Децентрация намаляване на егоцентризма , способност за свободен преход от една гледна точка към друга , както в буквален така и в преносен смисъл.Смяната на егоцентризма с децентрацията за Пиаже е закон за развитие на интелекта.- Относителност илюстрира способността да се разглеждат няколко обекта едновременна като се сравняват помежду си.- Подвеждане под клас демонстрира логически принцип за йерархично построяване на категориите.На стадия на конкретните операции детето разбира , че една или друга категория включва в себе си и други , като при това самата тя е включена в по-окрупнени категории.Най-простият вид подвеждане под клас е класификацията или т.н. йерархично изграждане на класове.Друга негова разновидност се изразява в съединяването на асиметрични отношения и съставлява т.н. качествена сериацияСтадий на абстрактните операции ( формалните ) от 12 години и нагоре.Операциите и групировките на този стадии добиват своята независимост от предметите , за които се отнасят.Операциите се осъзнават , от което следва " опериране с операциите" или техните резултати.Започва прилагането на "рефлексивна абстракция".Системно се търсят решения на проблемите.Развива се способността да се разсъждава за хипотетични проблеми.Появяват се умствени действия , коино могот да се определят като способи за прилагане на абстрактни правила за решаване на клас задачи.Наблюдава се интерес към абстракции философия и политика , правосъдие и индивидуална свобода , религия и идеология и т.н.Изявяват се размисли за и идеалите и бъдещето.
Клип с демонстрация на теорията- на фейсбук-страницата ни https://www.facebook.com/psihologiya.konsultirane.mk
Няма коментари:
Публикуване на коментар